I branschen för upplysningsföretag ligger Bisnode i framkant när det gäller att samla in och använda affärsresultat som publiceras digitalt. Det har de gjort från start. Och med konkurrenter som giganten UC är en plats i toppen i över 30 år ett gott resultat för Bisnode.

Vad gör Bisnode?

Om ett finansiellt beslut ska tas, när en kundmarknad ska bearbetas eller när partnerskap ska upprättas kan Bisnode bistå med aktuella och pålitliga data.

De har som målsättning att tillhandahålla smarta produkter till företag för att erbjuda underlag till mängder av ekonomiska beslut.  

Långivare använder ofta ett företag som Bisnode för kreditupplysning vid låneansökan, men de har många fler tjänster än så. 

Bisnodes tjänster – Mer än bara kreditupplysning

Enkelt uppdelat har Bisnode fyra produktkategorier. De olika kategorierna innehåller mängder av tjänster och produkter för att effektivisera arbetsområden för företag.

Alla bolag har på något sätt behov av de tillgängliga tjänsterna för att optimera varje affärsbeslut.

De olika kategorierna är:

  • Analys och insikter
  • Företagsinformation och datakvalitet
  • Risk och kredit som exempelvis kreditupplysning för ett blancolån, dvs. ”lån utan uc”
  • Datadriven marknadsföring och försäljning

Analys och insikter

Första kategorin av tjänster består av ett antal produkter för att företag enkelt ska få fram potentiella kundgrupper. Se vart kundgrupperna befinner sig och mycket mer.

Bisnode skräddarsyr varje kunds önskemål om analys och insikt, det innebär stora möjligheter för alla möjliga företag.

Företagsinformation och datakvalitet

Andra kategorin av Bisnodes tjänster består av information kring företag liksom kvalitetsdata. Med andra ord kan Bisnode leverera data för att bland annat fatta bra affärsbeslut.

Till exempel finns register på fler än 180 miljoner konsumenter i Europa likaså 21 europeiska länders B2B-information.

Ovanpå ett högkvalitativt dataflöde har företag möjlighet att köpa uppdaterade uppgifter från över 35 miljoner företag och drygt 40 miljoner kontakter.

Risk och kredit – ”Lån utan uc”

Tredje kategorin är den produktkategori som mest liknar konkurrenternas utbud.

Bisnode samarbetar med ett stort antal långivare och låneförmedlare i Sverige för att lämna en riskbedömning i samband med låneansökan.

När du till exempel ansöker om ett ”lån utan uc” är det många gånger Bisnode som lämnar uppgifter om din kreditvärdighet.

Några av Bisnodes styrkor är:

  • Automatiserade kreditbeslut – Kreditbesked levereras automatiskt och i realtid
  • Tillgång till en av marknadens främsta riskbedömningssystem 
  • Företag kan få AAA-kreditrating för ökad trovärdighet
  • Support kring regelefterlevnad

Även denna kategori har sin bredd med flera produkter och tilläggstjänster. Eftersom kreditvärdering och kreditrisker innefattar alla former av lån, gäller för både företag och privatpersoner, blir det ett omfattande affärsområde.

Datadriven marknadsföring och försäljning

Bisnode vill hjälpa företag att optimera sina affärsmöjligheter liksom sina försäljningssiffror. Och med deras omfattande register kan säkerligen merparten av bolagen förbättra sin affär.

De erbjuder stöd för att prospektera nya målgrupper, analysera potentialen hos målgrupperna och sedan förstå hur man ska marknadsföra sig mot dem på ett effektivt sätt.

Totalt innefattar Bisnodes affärsregister 120 miljoner datapunkter vilka dem uppdaterar i realtid. Deras verktyg tillsammans med deras information kan påverka omsättningen avsevärt för företag i alla slags marknader.

Du kan använda Bisnodes API för integrering

Ett eget API gör att Bisnode kan tillföra den önskade datan direkt in i kundernas egna affärssystem.

För företag med ett regelbundet behov av Bisnodes tjänster är API:et ett ypperligt komplement för att optimera affärerna.  

Bisnodes styrkor och svagheter

Marknaden för upplysningsbolag är stenhård därför att starka aktörer är verksamma inom en nischad bransch. De styrkor och svagheter som Bisnode sticker ut ur mängden med är:

Fördelar

  • Automatiserat flöde från ansökan om kreditvärdering till besked och underlag
  • Massivt register på global nivå
  • I framkant gällande artificiell intelligens (AI)
  • Modernt företag med gedigen erfarenhet

Nackdelar

  • Endast för företag/organisationer
  • Ingen synlig prisinformation på hemsidan

Bisnode som upplysningsbolag etablerads

Kreditupplysningsföretaget Bisnode grundas redan år 1988. Idag ser vi Ratos som huvudägare med 70% och övriga 30% ägs av Bonnier. Tillsammans önskar bolagen öppna upp för säkrare och smartare B2B- och B2C-affärer.

Affärsidén består av att samla och lagra information vilken företag kan köpa för att driva igenom smartare affärer. För att tillhandahålla information till så många företag som möjligt etableras Bisnode globalt.

Bisnode i siffror

För att ge en bättre översikt kring Bisnodes omfattande utbredning listas här nedan några av deras nyckeltal:

  • 400 miljoner företag registrerade
  • Fler än 200 länder inkluderade
  • Aktiva på 19 olika marknader

Sammanfattningsvis

Bisnode är en av de ledande upplysningsföretagen i Sverige. Deras inriktning är att hjälpa företag utveckla smarta funktioner för att effektivisera beslutsfattande.

En nära nog komplett samling av tjänster är tillgängliga, men Bisnodes styrka ligger i deras smarta lanseringar. Något de sannolikt kommer att tjäna på i dagens digitala samhälle.